New Venture Gelderland is een regionale voorronde van de landelijke wedstrijd New Venture. De vijf winnaars van New Venture Gelderland wonnen ieder vijfhonderd euro en gaan direct door naar de tweede ronde van New Venture. In deze ronde wordt de haalbaarheid van hun idee getoetst. Vijf winnaars mogen door naar ronde drie waarin wordt gekeken naar hun businessplan. Degene met het beste innovatieve idee, wint in deze finale twintigduizend euro.

New Venture Gelderland

Gelderland organiseert als eerste provincie een regionale voorronde van New Venture. Dat doet de provincie samen met Gelderland Valoriseert (verbonden aan de HAN) en Start Life (verbonden aan de Wageningen Universiteit). De Gelderse voorronde moest nadrukkelijk gebaseerd zijn op een samenwerking van bestaande Gelderse partijen op het gebied van ondernemerschap en innovatie. Deelnemers aan de voorronde konden meedoen aan een pitchtraining van Gelderland Valoriseert en een beurstraining van Start Life. Beide waren een voorbereiding op hun presentatie tijdens de bijeenkomst van 19 november.

En de winnaars zijn…

Op 19 november konden alle ondernemers hun innovatie idee laten zien tijdens een beurs. Daaruit selecteerde een vakkundige jury de tien beste ideeën. Deze ideeën werden door de ondernemers gepresenteerd in een pitch voor de jury en een groot publiek. Vervolgens koos de jury vijf winnaars:

Het publiek koos een eigen winnaar, de publiekslieveling. Dat was Mike Hendrixen met zijn product LEKKER: een koffiefilter dat aangeeft hoeveel schepjes je nodig hebt.

Erkenning en ondersteuning

De vijf deelnemers die wel mochten pitchen maar niet wonnen, kregen ieder een waardecheque ter ondersteuning van hun product of  hun ondernemerschap. De vijf winnaars kregen ieder een cheque van 500 euro uit handen van gedeputeerde Annemieke Traag. Voor allen is de coaching die ze kregen, en nog gaan krijgen in de landelijke voorronde, het belangrijkst.

Na lang beraad…

Een vakkundige jury selecteerde de vijf winnaars. Waar letten zij op tijdens hun jurering? Twee juryleden vertellen.

Tom Smits, consultant Royal Haskoning DHV:
“Originaliteit van het idee, financiële stevigheid en of het concept past in de keten waar het onderdeel van uitmaakt, waren voor mij belangrijke criteria. Maar ook het enthousiasme van deelnemers en originaliteit van het idee speelden mee. Ik vond het in ieder geval geweldig om met mijn deelname aan de jury een klein steentje bij te dragen aan de volgende stap van deze energieke, startende ondernemers.”

Brigitte van der Maarel, zelfstandig adviseur op het gebied van fusies, overnames, investerings- en financieringstrajecten:
“Mijn eerste vraag was steeds: wiens probleem wordt opgelost en wie gaat het betalen? Daarna bekeek ik of het idee een logische oplossing en haalbare oplossing binnen de keten is voor het geschetste probleem. Daarnaast is het voor sommige ventures van groot belang dat hun ideeën een link hebben met de regio, bijvoorbeeld met de hogescholen, universiteiten en andere kennisinstituten die hier zitten. Want dat verhoogt dan de slagingskans van deze innovatieve producten. Meedoen aan de jury van New Venture Gelderland vond ik erg bijzonder. Je ziet zoveel innovatieve ideeën voorbijkomen; geweldig! Ik hoop dat deze Gelderse voorronde volgend jaar veel navolging krijgt in andere provincies. Want het is een geweldig middel om innovatieve initiatieven een stap verder te helpen.”

Meer nieuws

Terug naar boven Keplar Agency