Snappcar Victor van Tol en Pascal Ontijd van SnappCar

SnappCar won New Venture in 2011 met een concept dat nog niet bestond in Nederland: een platform voor het uitlenen en huren van particuliere auto’s. New Venture sprak met de oprichters en vroeg hoe het SnappCar vergaat. Is het businessmodel nog steeds hetzelfde en wat zijn tips voor start-ups van New Venture?

Oprichters Victor van Tol en Jorg Kop kwamen op het idee toen ze vergelijkbare initiatieven tegenkwamen tijdens hun reis door Australië en het Verenigd Koninkrijk. Eenmaal thuisgekomen waren ze ervan overtuigd dat het ook hier in Nederland moest werken. Het delen van je eigen auto leek een logische stap wanneer er werd gekeken naar de de opkomst van Airbnb en het gemak waarmee mensen informatie delen op Facebook. Bovendien biedt het een oplossing om het dichtbevolkte Nederland te verlossen van files en tekort aan parkeerplaatsen. Het idee voor de start-up was geboren.

Sleutelen aan het businessmodel

Al vroeg realiseerde het team van SnappCar dat hun businessmodel alleen zou slagen wanneer de risico’s voor de verhuurder volledig zouden worden wegnomen. Dit betekende dat ze op zoek moesten gaan naar een verzekeringsmaatschappij die de risico’s van het verhuren van auto’s via SnappCar wilde dekken. Dit bleek makkelijker gezegd dan gedaan. Verzekeringsmaatschappijen houden van nature niet van risico’s en hadden grote moeite om de kosten te berekenen van een dergelijk afwijkend product. Het kostte het team 8 maanden om een geschikte partner te vinden, evenveel tijd om het online-platform te bouwen. Gedurende deze periode draaide de start-up op eigen geld en een banklening.

Van start-up naar gevestigde orde

Na een succesvolle lancering groeide SnappCar gestaag. Op dit moment heeft SnappCar 10 werknemers in dienst, 40.000 gebruikers en 5.000 auto’s die gehuurd kunnen worden. Het team is een strategische alliantie aangegaan met een leasebedrijf om toegang te krijgen tot de zakelijke markt en recent hebben ze de Duitse markt betreden. Op korte termijn zijn er plannen om uit te breiden naar andere Europese landen.

Leren van het verleden

Gedurende afgelopen periode heeft het team geleerd om focus aan te brengen rondom alle activiteiten van hun bedrijfsvoering. Dat begon door simpelweg uit te spreken dat het hun primaire doel is om het klanten zo simpel mogelijk een auto te laten huren of verhuren. Elk kwartaal bekijkt het team waar ze staan ten opzichte van dit doel en wat de bottlenecks zijn geweest. Dit is hun ogen dé sleutel geweest tot succes. Hun advies voor start-ups: focus op de activiteiten die op lange termijn doorslaggevend zijn voor succes en verwijder obstakels die in de weg staan.

Meer nieuws

Terug naar boven Keplar Agency