Toen Björn en ik begonnen met het schrijven van ons businessplan stonden we voor veel keuzes. Start je bottom-up met het volschrijven van A4’tjes (fear of the blank page!), ga je proberen om je propositie te bewijzen, of maak je een kapstok (deze van New Venture bijvoorbeeld) om alles mee te structureren? Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer. Tunnelvisie. Blindstaren op financiële haalbaarheid, markten veroveren of noem ‘ns wat: werelddominatie.

Hockeystickgrafiek

Een softwareontwikkelaar waar wij mee spraken kwam met de * kuch * gouden tip. Ben je bezig met een internetstartup? Zorg dan voor een grafiek in de vorm van een hockeystick. Een grafiek die vlak begint maar dan steeds steiler omhoog loopt. Geef bijvoorbeeld omzet, winst, marktaandeel of gebruikers weer. Maakt verder niet echt uit hoe je tot zo’n grafiek gekomen bent, investeerders vallen er voor. Nouja prima. Klinkt als een goed uitgangspunt, non?

Niet dus. Gelukkig biedt het programma van New Venture ook een coach. Die van ons is zelden tevreden als we iets uitrekenen. Dat klinkt negatief, maar we zijn er heel blij mee want het zorgt er voor dat je ook nog een hockeystick hebt die klopt. Taco Morelisse houdt Craddit op de rails. Als Björn en ik onszelf rijk rekenen is daar altijd nog Taco die met indrukwekkende terminologie weet uit te leggen waarom hij zeker niet in Craddit zou investeren (en terecht). Hoe dat voelt? Heel kwetsbaar. Maar Taco heeft wel gelijk, dus het is goud waard. Soms is een duw in tegengestelde richting de enige manier om te stoppen met blindstaren.

Business Angel

Is er een moment dat je echt niet meer weet waar je het moet zoeken dan is er nog één Business Angel waar je langs kunt gaan. Je moeder. Moeders kunnen niet kritisch zijn. Moeders denken mee, moeders adviseren ongevraagd en moeders dragen de last op je schouders. Van de cirkel friends, fools and family waar je nooit een ‘nee’ gaat krijgen is je moeder de meest bevooroordeelde. Ook als je überhaupt geen hockeystick kan laten zien blijven moeders enthousiast. Wellicht minder functioneel dan een coach maar daarom niet minder ondersteunend aan de moreel. Wanneer worden moeders eerlijk?

Auteur: Léon Boerop

Léon is deelnemer aan het New Venture programma en blogt tweewekelijks over het meeslepende avontuur dat hij Craddit noemt. Léon studeert bedrijfseconomie aan de UvA en maakte als journalist bij 925.nl kennis met de crème de la crème van het Nederlandse bedrijfsleven. Haute finance en kantoortuinen blijken niet Léons natuurlijke omgeving en daarom timmert deze ondernemer in de dop hard aan de weg met zijn zolderkamerstartup.
Google+ | LinkedIn.

Terug naar boven Keplar Agency