Het voltallige team van Craddit (Björn en ik dus) was vorige week getuige van de prijsuitreiking van New Venture’s ronde 2, de haalbaarheidsstudies. Wat viel ons op: de ondernemers die wonnen zijn meesters in het pareren van lastige vragen.

Iedere vraag die Björn en ik op ons af krijgen is soms meer food for thought (oh ja? Ja. Goed punt) dan een lastige hindernis die met een geoefend antwoord genomen kan worden. Het komt steeds vaker voor dat we vragen herkennen en ze met een handig repliek omzeilen, maar vaker wordt duidelijk waar we nog iets meer op moeten broeden. Zie het zo: de ondernemers die wonnen reden in een comfortabel automobiel en kwamen een obstakel tegen (noem het een drempel) maar passeerden deze zonder moeite. Björn en ik scheuren over een modderpad in een oerwoud. Regen. Nacht. Cabrio zonder voorruit. Dikke takken zijn problemen en modder zijn nare vragen. Dat is een verschil, laten we het ervaring noemen.

Voorbeeld: er blijkt een fenomeen te zijn dat chargeback heet. Een klant van een creditcardmaatschappij kan daarmee eerder ‘betaald’ geld terug eisen. In ons geval (Crowdfunding voor particuliere leningen) betekent dit dat een investeerder zijn geld terug kan eisen in geval van wanbetaling. Op zich geen enorm probleem maar wij hadden er nog niet aan gedacht. De eerste vraag over chargebacks kregen we vorige week en mijn reactie was een ‘oh?’ in plaats van een bevredigend antwoord. En de chargeback is nog niet eens een echt probleem.

Begrijp me trouwens niet verkeerd, Craddit is al een doorgerekend concept en we werken vooral aan de weg naar realisatie. Alle lastige vragen kunnen we van een antwoord voorzien maar het komt er nog niet zo soepel uit. Dit verschil komt vanzelfsprekend voort uit de ervaring die de winnende ondernemers met hun businessplan hebben doorgebracht. Sommigen waren al voorbij een pilot en verdienden al echt geld met hun product. Wij sleutelen net een half jaar aan Craddit’s fundamentals. De prijzen van ronde twee gingen over haalbaarheid; logischerwijs is het binnenslepen van klanten een prima indicatie van een haalbaar idee. Dat is confronterend voor ons maar het geeft stof tot nadenken: wat voor vragen roept een radicaal idee als Craddit eigenlijk op?

Auteur: Léon Boerop

Léon is deelnemer aan het New Venture programma en blogt tweewekelijks over het meeslepende avontuur dat hij Craddit noemt. Léon studeert bedrijfseconomie aan de UvA en maakte als journalist bij 925.nl kennis met de crème de la crème van het Nederlandse bedrijfsleven. Haute finance en kantoortuinen blijken niet Léons natuurlijke omgeving en daarom timmert deze ondernemer in de dop hard aan de weg met zijn zolderkamerstartup.
Google+ | LinkedIn.

Terug naar boven Keplar Agency