Ik ben er klaar mee. Schrijven, brainstormen, aannames toetsen. Bah! Ik vind het leerzaam hoor, het programma van New Venture, maar wanneer is het moment daar dat je plan af is en je geldschieters er mee gaat bestoken?

Zelfbenoemde deskundigheid

Geen. Idee. Ons plan wekt de schijn nooit klaar te zijn. Altijd zijn er dingen die beter kunnen. Als je denkt dat je er bent en je toetst het nog eens aan je eigen zelfbenoemde deskundigheid (of je laat je coach er naar kijken) dan komt er toch altijd weer iets nieuws. Je idee begint als een plan, maar eindigt als een Opus Ondernemerschap.

Het lijkt een eindeloze cirkel, want een tot in detail uitgewerkt plan is wel echt belangrijk. Onze business Craddit heeft geen kans van slagen als we geen comfortabel bedrag aan investeringen aantrekken (schreef ik al over). Jammer is dat een investeerder nooit zal instappen als een plan meer vragen oproept dan duidelijkheid schept. Ergo; toch maar proberen uit te rekenen wat het percentage leningen dat default gaat (wat een aanname is gebaseerd op ehm, ja, nog meer aannames) betekent voor de kosten van de salesmedewerkers medio augustus 2017. Is gewoon belangrijk, non?

Zekerheid

En eigenlijk is het ook helemaal niet erg. Het is gewoon rotwerk omdat het niets met ondernemen te maken heeft en des te meer met het schrijven van een werkstukje. Maar toch; ik vind het fijn dat er onderaan de streep over een paar jaar een positief getal staat. Dat schept zekerheid. Nog een paar weken knallen om het plan af te maken en dan breekt een nieuwe epos aan; echt ondernemen. Zin in!

Auteur: Léon Boerop

Léon is deelnemer aan het New Venture programma en blogt tweewekelijks over het meeslepende avontuur dat hij Craddit noemt. Léon studeert bedrijfseconomie aan de UvA en maakte als journalist bij 925.nl kennis met de crème de la crème van het Nederlandse bedrijfsleven. Haute finance en kantoortuinen blijken niet Léons natuurlijke omgeving en daarom timmert deze ondernemer in de dop hard aan de weg met zijn zolderkamerstartup.
Google+ | LinkedIn.

Terug naar boven Keplar Agency