Deelnemers van New Venture worden gedurende het traject op verschillende manieren ondersteund bij het schrijven van hun businessplan. Dit wordt mede mogelijk maakt door meer dan 200 professionals uit de top van het Nederlandse bedrijfsleven die zijn aangesloten bij New Venture. Zij zetten zich vrijwillig in voor startende ondernemers die meedoen aan New Venture. Zo stellen ze zich beschikbaar als persoonlijke coach voor New Venture start-ups en verzorgen ze seminars en workshops. Daarnaast geven ze feedback op alle plannen en werd er door McKinsey & Company speciaal voor New Venture deelnemers het ‘Starting Up’ handboek geschreven.

Voor specifieke vragen kunnen deelnemers bovendien terecht bij New Venture’s specialistische consultants. Dit zijn experts met diepgaande kennis over een specifiek vakgebied die deelnemers verder helpen met belangrijke vraagstukken waar niet iedereen verstand van heeft. Dit is een belangrijk onderdeel van de ondersteuning die het traject biedt. Reden genoeg om een aantal van onze specialistische consultants te vragen naar hun expertise en tips voor startende ondernemers.

Specialistische-consultant-Jasper-Groot-Koerkamp

“Als je een techstarter bent, zien investeerders en corporates jouw octrooi als een kroonjuweel. Bewaak het ook als zodanig.”

Jasper Groot Koerkamp heeft ervaring opgedaan met onder andere octrooibescherming bij Philips en werkt nu als octrooigemachtigde bij AOMB (Algemeen Octrooi- en Merkenbureau). Hij krijgt energie van werken met start-ups en helpt ze dan ook graag verder met vragen over de bescherming en exploitatie van hun ideeën. Van een octrooirecht voor een uitvinding, het beschermen van een merknaam en logo tot het organiseren van een modelrecht. Zijn tip voor beginnende ondernemers: “Zorg dat je jouw intellectuele eigendomsrechten alleen deelt met partijen die serieus zijn over investeren in jouw onderneming. Geef pas delen van je octrooi weg als je zeker weet dat je met een goede partij te maken hebt. Pas op voor partijen die in het prille begin een groot aandeel van jouw intellectuele eigendomsrechten willen hebben.”

 

new-venture-Coach-Greg-Sheldon

“Consultants die aan New Venture verbonden zijn hebben een bewezen trackrecord, waardoor de kwaliteit van het advies hoog zal zijn.”

Greg Sheldon heeft als adviseur belasting bij PWC en als bedrijfsfiscalist bij HP ruimschoots ervaring opgedaan om vervolgens voor zichzelf te beginnen met het bedrijf TaxInvent. Greg vindt het leuk om met jonge ondernemers in aanraking te komen en beantwoord graag hun vragen met betrekking tot financiële en fiscale kwesties. Hij legt uit dat consultants die aan New Venture verbonden zijn zich dusdanig hebben bewezen binnen hun vakgebied dat ze kwalitatief hoogwaardig advies kunnen geven. Hij raad starters dan ook aan om hun aannames te laten toetsen: “Veel start-ups trekken conclusies op basis van 80% van de werkelijkheid en dat is funest. Laat je aannames toetsen door een consultant, zodat je zeker weet dat je de juiste keuze maakt. Houdt er daarbij rekening mee dat op google veel informatie te vinden is, maar dat deze informatie niet altijd klopt.”

 

“De communicatie van je merk maakt of breekt je reputatie.”new-venture-specialistische-consultant-frederike-den-ottelander

Frederike werkt al ruim 6 jaar bij MSLGROUP als Head of Digital & Social en is gespecialiseerd in digitale en sociale media. Ze helpt organisaties met hun gehele marketing- en communicatiecampagnes, maar ook bij specifieke thema’s op het gebied van sociale media. Frederike wil haar kennis graag delen met andere mensen en helpt New Venture deelnemers graag bij de communicatiestrategie van hun start-up. Onderdeel hiervan kan zijn hulp bij het schrijven van persberichten, strategisch advies voor de inzet van sociale media of het uitleggen van verschillende interviewtechnieken. Ze benadrukt het belang van de reputatie van je merk. “Als organisatie heb je een licence to operate nodig en hierin is de reputatie van je merk heel erg belangrijk. Met een goed idee alleen kom je er niet.”

 

“Ik wijs start-ups graag de weg door het woud van de diverse kredietmogelijkheden, subsidies en fiscale regelingen.”

Specialistische-consultant-Edwin-Heeregrave

Edwin werkt nu 1,5 jaar voor Subtracers waar zijn klantenbestand vooral bestaat uit start-ups en kleine mkb-ers binnen de ICT en Life Sciences. Hij adviseert deze bedrijven op het gebied van subsidieaanvragen en is gespecialiseerd in fiscale regelingen. Hij helpt deelnemers graag een eindje op weg, omdat het aantal kredietmogelijkheden, subsidies en fiscale regelingen voor start-ups vaak overweldigend kan zijn. Edwin merkt dat veel start-ups denken dat ze niet in aanmerking komen voor een subsidie, omdat ze denken dat ze niet innovatief genoeg zijn. Hier moeten ze volgens hem echter voor waken. “Er zijn veel mogelijkheden voor startende ondernemers, dus trek niet te snel de conclusie dat je geen aanspraak kunt maken op subsidies.”

Naast bovenstaande specialisaties delen andere specialistische consultants graag hun expertise op het gebied van onder andere technologie, IT, productontwikkeling en business development.

Meer nieuws

Terug naar boven Keplar Agency