Bastiaan van ’t Westeinde won afgelopen jaar de ANWB Duurzame Mobiliteitsprijs met zijn idee voor een deur-tot-deur reisplanner. Inmiddels is hij bezig met het wereldwijd uitrollen van zijn website en app. Afgelopen week spraken wij Bastiaan over de ontwikkelingen die hij in het afgelopen halfjaar heeft doorgemaakt.

Toen Bastiaan na zijn studie Werktuigbouwkunde een jaar de wereld over trok, verbaasde hij zich over de hoeveelheid tijd die hij kwijt was aan het plannen van zijn reizen. Hij was van mening dat dit beter moest kunnen en het idee voor Planeandtrain.com was geboren. Planeandtrain.com koppelt internationale vluchten en treintrajecten aan lokaal openbaar vervoer. Bovendien zorgt de reisplanner ervoor dat de verschillende vervoermiddelen zo goed mogelijk op elkaar aansluiten. Op iedere route worden de verschillende aanbieders vergeleken en kun je zelf kiezen bij wie je wilt boeken.

Dynamische reisinformatie en lokale deur-tot-deur planning

Na maanden van contacten leggen en samenwerkingen opzetten met o.a. data partijen, heeft Planeandtrain.com deze week een nieuwe site gelanceerd. Een belangrijke nieuwe ontwikkeling is de integratie van real time reisinformatie. Bij het plannen van jouw reis houdt de reisplanner rekening met actuele storingen en vertragingen en geeft aan de hand hiervan de meest optimale route. De dynamische routeplanner van Planeandtrain.com zorgt er dus voor dat je altijd voor de slimste optie kiest. Deze integratie zal eerst alleen voor reizigers binnen Nederland beschikbaar zijn, maar zal geleidelijk in andere landen worden uitgerold.

Een andere belangrijke verandering is de verschuiving van de focus op (middel)lange reizen naar lange én korte reizen. Waar Planeandtrain.com eerst voornamelijk werd ingezet om intercontinentale reizen te plannen werkt de website nu ook perfect voor kortere binnenlandse reizen met lokaal openbaar vervoer. Of je nou van Brooklyn naar the Empire State Building wilt reizen of van Amsterdam naar de Chinese muur, Planeandtrain.com stippelt ieder type reis tot op de minuut voor je uit.

Geld of tijd besparen?

Ook is Bastiaan in de afgelopen maanden samenwerkingen aangegaan met verschillende transfer bedrijven, waaronder BlaBlaCar- een betrouwbaar transportnetwerk dat automobilisten met vrije plaatsen en mensen die op zoek zijn naar een lift, bij elkaar brengt. Een andere nieuwe feature is dan ook dat je kunt aangeven of je de goedkoopste opties wilt zien of de snelste. Als je voor goedkoop gaat scant Planeandtrain.com de mogelijkheden om bijvoorbeeld via BlaBlaCar te reizen. Als je voor snel kiest krijg je de snelste vervoersopties en de beste aansluitingen te zien.

Milieuvriendelijk op reis

Afgelopen jaar nam Planeandtrain.com tijdens de finale van New Venture 2013 – 2014 de ANWB Duurzame Mobiliteitsprijs in ontvangst. De ANWB was met name onder de indruk van het feit dat de OV optie qua reistijd en prijs vaak als beste naar voren komt, wat ervoor zorgt dat mensen minder snel de auto pakken of een taxi nemen. Niet alleen de geldsom van € 10.000,- maar vooral ook de waardering en de publiciteit die met de prijs gepaard gingen hebben Bastiaan enorm geholpen bij het verder uitbouwen van zijn reisplanner. “Mensen zien het als een erkenning , waardoor er deuren voor je opengaan. Ik heb meerdere meetings bij de ANWB gehad, ze hebben me een werkplek aangeboden en in contact gebracht met andere interessante partijen. Daarnaast levert het extra media-aandacht op.”

Leer je klant kennen

Bastiaan probeert gedurende het hele ontwikkelingsproces zoveel mogelijk in contact te staan met zijn doelgroep om te zien hoe klanten reageren op zijn product. Zijn advies voor andere start-ups is daarom dat je niet vroeg genoeg kunt beginnen met het focussen op de behoeftes van je klant. “Zorg dat je iets maakt wat mensen écht nodig hebben.”

Auteur: Marjolijn Hulshof-van Bilderbeek

Marjolijn is Marketing Manager bij New Venture. Ze is o.a. het aanspreekpunt voor deelnemers, journalisten en marketing- & communicatie gerelateerde onderwerpen.
marjolijn@newventure.nl | 06-432 692 84

Meer nieuws

Terug naar boven Keplar Agency