You were born an entrepreneur. The will to create is encoded in human DNA.

– Reid Hoffman, co-founder LinkedIn.

Mijn Hell Yeah-moment kwam precies een jaar geleden, tijdens de prijsuitreiking van de tweede ronde van New Venture 2013 – 2014. In een zaal die overliep van energie en grote dromen. Dit wil ik. Dit kan ik. Ik ga een online hoortest voor werknemers in de markt zetten. Om bedrijven te helpen gehoorschade op de werkvloer te voorkomen. Hell Yeah, ik ben een ondernemer.

Maar waar begin je in godsnaam – hoe zet je een business op? Hoe maak je uit niets, iets? Ik begon met alles af te grazen wat uit Sillicon Valley kwam. De Lean Startup; Steve Blank; het Business Model Canvas. We deden mee aan Evolv weekend van de Startup Foundation; deden marshmellow tests en leerden onze riskiest assumption te testen. Maar echt beginnen, de sprong van dromen naar beginnen, die is vrij eng. Zolang je dat moment uitstelt kan je altijd nog via de trap de springplank af. Dus las ik nog maar een boek; over hoe je moet beginnen.

Soms heb je iets nodig dat je net zover duwt tot je wel móet springen. De eerste ronde, het business idee, was peanuts. Dat was nog dromen. De tweede ronde dwingt ons de sprong te maken. Opeens liggen we in het diepe. Staan we te timmeren aan een business. Breken we ons hoofd over zaken waar we nog nooit eerder over nagedacht hebben. Stretchen we onszelf voorbij wat we dachten te weten en kunnen. Waar zit onze markt? Wie zijn onze partners, hebben we concurrenten? Achter elke kop in de haalbaarheidsstudie vliegen weer nieuwe deuren open, naar nieuwe vragen, nieuwe onzekerheden. Is het technisch haalbaar? Check! Is er een markt voor? Check! Is dit een werkbaar business model? Whoa, Fail! Herkaderen, opnieuw beginnen. Kill your darlings en doe vooral je best zelf niet te verzuipen.

Maar uit die chaos begint het project langzaam vorm te krijgen en zichzelf op te bouwen. Door de feedback van New Venture experts en andere teams. Door een bedrijf dat zegt: jullie hebben echt iets moois, hier wil ik aan mee ontwikkelen. Door de jury van New Venture, die in ons idee gelooft, en ons in de eerste ronde tot een van de winnaars uitroept.

En wat we in die eerste ronde winnen is niet alleen een bos bloemen, 500 Euro en een geweldig inspirerende community van bouwers en experts die ons helpen van onze droom een business te maken. Vooral overwinnen we onszelf; door mee te doen, door gewoon te beginnen.

Soms moet je gewoon springen.

You won’t know, until you begin. So might as well Jump. Just go ahead, and JUMP!                     

– Van Halen, hardrockband.

Auteur: Laura van Deelen

Laura doet mee aan New Venture en blogt maandelijks over de sprong die zij met haar team heeft genomen- het opzetten van een start-up. Met de Bedrijfsoorcheck wil zij bedrijven helpen gehoorschade op de werkvloer te voorkomen. Laura is directeur van de Nationale Hoorstichting en wordt blij van hi-tech innovaties voor goede doelen. LinkedIn

Terug naar boven Keplar Agency