Afgelopen donderdag hebben de genomineerden van ronde 2 voor zowel de jury als het publiek gepitcht. In beide gevallen werden de pitches geroemd om de hoge kwaliteit.

Ter voorbereiding op deze ‘moments of truth’ werden de genomineerden klaargestoomd door Pitch Queen Nathalie Mangelaars. Nathalie heeft in het verleden zelf verschillende pitchwedstrijden gewonnen met haar toenmalige start-up. Toen meerdere mensen haar om hulp vroegen bij het maken van een pitch, besloot Nathalie om zich fulltime te storten op het geven van pitchtrainingen.

5 stappen naar een succesvolle pitch

DSC_0582_540-webNa een korte introductieronde vertelt Nathalie wat het geheim is achter een goede elevator pitch. Ze legt uit hoe je een goede pitch opbouwt aan de hand van 5 stappen. Eerst is het van belang om je doelgroep goed in kaart te brengen. Voor wie ga je pitchen? Wat is hun achtergrond en wat wil je van hen gedaan krijgen? Hierbij wordt al snel duidelijk dat er een groot verschil zit tussen pitchen voor een jury met investeerders en pitchen voor een groot gemêleerd publiek. Ook is het belangrijk dat je goed weet wie je bent en welke ‘pitchstijl’ het beste bij jou past. Een sterke opening, ook wel een ‘Dreun’ genoemd in Nathalie’s woorden, is essentieel. Je moet eerst het hart van je publiek winnen, voordat je met ratio kunt onderbouwen waarom jouw bedrijf het gaat maken. Nathalie is blij verrast met de input van de deelnemers; “Het valt me op dat de meeste pitchers al een goed ‘dreun-moment’ in hun opening hebben, wat alleen nog aangescherpt moet worden.” Na de dreunfase komt de inhoudelijke onderbouwing van de pitch, waarin je o.a. de marktpotentie benadrukt. Dan rest nog af te sluiten met een duidelijke call to action; wat heb je nodig van je toehoorders? Wat moeten ze nu direct voor jou gaan doen? Tot slot nog even goed oefenen voor de spiegel en gaan!

Pitchen voor het vogeltje

new-venture-pitch-training-4-mrtNa het uitwerken van de vijf stappen is het tijd voor tot de generale repetitie. Één voor één geven de deelnemers hun jury- en publiekspitch voor de groep terwijl ze worden gefilmd. Achteraf worden alle pitchfilms bekeken en geëvalueerd. De deelnemers vinden het confronterend, maar erg leerzaam om zichzelf terug te zien op film. Ook wordt het competitieve element even vergeten en geven de teams elkaar nuttige feedback.

Nathalie is onder de indruk van de verschillende deelnemers; “Het niveau van de teams is enorm hoog en ze zijn super gemotiveerd. Ik ben ervan overtuigd dat de pitches van het podium zullen knallen.” En dat deden ze!

Meer nieuws

Terug naar boven Keplar Agency