“No business plan survives first contact with customers’’– Steve Blank

“Oh, Shit.” – Indiana Jones

Ik ben opgeleid als archeoloog. Een opgraving ziet er nogal anders uit dan bij Dr Jones. Wel schorpioenen. Geen goud. Je graaft niet naar bijbelse schatten, maar naar data. En je zoekt naar een systeem. Een systeem dat je in staat stelt zo accuraat mogelijk te voorspellen waar je moet zijn voordat je een gat graaft. Zijn die scherven een aanwijzing voor een paleis, of voor een prehistorische vuilnisbelt?

Rubbish in = rubbish out

Voor de derde ronde van New Venture werken we aan het businessplan van de Bedrijfsoorcheck, de hoortest voor werknemers die in lawaai werken. De vragen waar we voor staan zijn niet mals. Wat is de winstverwachting in 2020? Hoe ziet je kasstroom er in 2018 uit? De experts van het seminar Financiering vertellen ons er vrolijk bij dat de prognoses altijd afwijken van de werkelijkheid. Rubbish in = rubbish out. De hamvraag is: hoe doe je accurate voorspellingen?

Met onze coach Huub Raemakers nemen we onze financiële prognoses door. Hij legt ons het vuur aan de schenen. Het kwartje valt als Huub het woord systeem noemt. Met dit businessplan bouwen we het systeem. De rekenmodellen die ons in staat stellen zo accuraat mogelijk te voorspellen. En ook dat systeem moet worden getoetst.

Testen Bedrijfsoorcheck

In juni gaan we met het Academisch Medisch Centrum Amsterdam de Bedrijfsoorcheck testen bij 100 werknemers van verschillende bedrijven. Daarmee halen we de wetenschappelijke data binnen die we nodig hebben om de betaversie af te bouwen. Tegelijkertijd gebruiken we de testfase om onze aannames te toetsen aan potentiële klanten. Willen onze testpartners na de testfase het produkt ook afnemen? Tegen welke prijs, en welk volume? En kloppen daarmee onze aannames over omzet en winstverwachting?

Met de data uit de testfase zullen we ongetwijfeld onze financiële prognoses nog een keer moeten bijstellen. Maar deze eerste prognoses geven ons het systeem om onze aannames in het te contact met de klant te toetsen, voordat we gaan investeren.

Auteur: Laura van Deelen

Laura doet mee aan New Venture en blogt maandelijks over de sprong die zij met haar team heeft genomen- het opzetten van een start-up. Met de Bedrijfsoorcheck wil zij bedrijven helpen gehoorschade op de werkvloer te voorkomen. Laura is directeur van de Nationale Hoorstichting en wordt blij van hi-tech innovaties voor goede doelen. LinkedIn

Meer nieuws

Terug naar boven Keplar Agency