“Innoveren is succesvol jatten” – Mark Earls, socioloog en auteur van ‘Copy Copy Copy’.

Team Bedrijfsoorcheck kijkt de dingen schaamteloos bij anderen af. Bij jullie, de start-up sector, om precies te zijn. Wij opereren niet vanuit een zolderkamer of garage. Wij opereren vanuit de Nationale Hoorstichting.

Pivot naar start-up mode

Mark Earls adviseert ondernemers vooral geen nieuwe dingen te verzinnen. Kopieer ideeën die werken in andere sectoren en transformeer die tot iets nieuws, zegt hij. De Hoorstichting heeft de pivot gemaakt naar het opzetten van een start-up. Omdat overheidssubsidies niet langer vanzelfsprekend zijn en ook stichtingen moeten innoveren om te kunnen voortbestaan.

Onze start-up, de Bedrijfsoorcheck, is een online hoortest voor bedrijven. Met de Bedrijfsoorcheck helpen we gehoorschade op de werkvloer te voorkomen. En we helpen de Hoorstichting te financieren, zodat zij haar maatschappelijke missie kan verwezenlijken: het terugdringen van gehoorschade bij kinderen en jongeren.

For A Better World

Andersom kijken start-ups overigens ook over de schutting bij goede doelen. Social Enterprises zijn hot. Op Kickstarter en Indiegogo staan talloze start-ups die met een innovatief product een positieve impact op de wereld willen hebben. Goed doen is ‘in’. De geestige HBO-serie Silicon Valley steekt er de draak mee in een pitch van een start-up: “Making the world a better place through scaleable fault-tolerant distributed databanks with ACID transactions”.

We hebben er enorme lol in bij jullie over de schutting te kijken en ons te laten inspireren door de start-up sector. De Bedrijfsoorcheck innoveert de manier waarop hoortesten op de werkvloer worden afgenomen. Tegelijkertijd hopen we hiermee ook een bijdrage te leveren aan een innovatief financieringsmodel voor non-profits. En andere non-profits te inspireren lessons learned uit de start-up sector te jatten.

Auteur: Laura van Deelen

Laura doet mee aan New Venture en blogt maandelijks over de sprong die zij met haar team heeft genomen- het opzetten van een start-up. Met de Bedrijfsoorcheck wil zij bedrijven helpen gehoorschade op de werkvloer te voorkomen. Laura is directeur van de Nationale Hoorstichting en wordt blij van hi-tech innovaties voor goede doelen. LinkedIn

Meer nieuws

Terug naar boven Keplar Agency