Vrijdag 5 juni is door het VN-Milieuprogramma uitgeroepen tot Wereld Milieu Dag. New Venture heeft afgelopen jaren al veel milieugerelateerde deelnemers mogen verwelkomen in het traject. Eén van die deelnemers is AERspire, winnaar in de tweede ronde van New Venture 2013-2014. Deze week spraken wij met Esther Phillipse over hun ontwikkelingen en waarom AERspire bijdraagt aan een beter milieu.

AERspire heeft een energie-opwekkende vervanging van de dakpan ontwikkeld. Wat dit dak anders maakt dan een normaal dak met zonnepanelen erop, is dat het niet bovenop de dakpan maar met een bevestigingssysteem direct op het isolatiemateriaal wordt bevestigt. Dit product garandeert een betere performance en langere levensduur en het ziet er stukken beter uit.

Het idee kwam voort uit frustratie nadat het team van AERspire, al meer dan 15 jaar actief in de solarbranche, steeds meer lelijk toegepaste zonnepanelen zag. AER staat dan ook voor Aesthetic Energy Roofs.

Een dak boven je hoofd

De gebouwde omgeving is verantwoordelijk voor een groot deel van het totale energieverbruik wereldwijd. Dit is tussen de 30 en 40 procent. Het is daarom niet gek dat er doelstellingen en normen worden gedefinieerd om de impact op het milieu te beperken. De toepassing van solar in de bouw draagt bij aan het behalen van die normen. Voor Esther leek het ontwikkelen van deze nieuwe vorm van dakbedekking daarom een logische stap; “Je hebt tóch een dak nodig, dus waarom zou je daar niet gebruik van maken om zonlicht om te zetten in energie.“ Het is met een dak van AERspire dusdanig mogelijk om voldoende elektriciteit op te wekken om een gemiddeld huis te kunnen voorzien.

Met deze nieuwe vorm van dakbedekking kan op een duurzame manier energie opgewekt worden. Na zo’n acht tot tien jaar heb je het dak terugverdiend, waarna je kosteloos je eigen energie opwekt. “Een dak wat uiteindelijk geld voor je gaat verdienen met een beter rendement dan dat je je geld op de bank zet. Wie wil dat nu niet?”

Voor niets gaat de zon op

Voor starters zijn geld en dus ook resources schaars. Bij het ontwikkelen van het product was het daarom voor AERspire zeer nuttig om in een zo vroeg mogelijk stadium de juiste partners te vinden die hun gedurende de ontwikkeling support en expertise wilden leveren. Volgens Esther is het dan “makkelijker je doel te bereiken en daarbij als een olievlek iedereen enthousiast te maken over het product en concept wat je hebt.” Dat geldt natuurlijk niet alleen voor duurzame oplossingen maar ook voor elke beginnende ondernemer.

Bij het ontwikkelen van een fysiek product blijkt de tijd tussen het idee en het eerste product altijd langer dan verwacht. Er komt toch altijd veel meer bij kijken dan je vooraf denkt. Misschien ook maar goed ook! Terugkijkend op de periode na New Venture heeft AERspire in het begin eerst nog een aantal kleine projecten gedaan. Inmiddels werkt AERspire aan een groot nieuwbouwproject voor een woningcorporatie. Daar stopt het nog niet voor AERspire. Esther geeft aan dat het doel is om de tweede helft van dit jaar meer aan financiering te werken om de organisatie te laten groeien en meer grote projecten te kunnen gaan realiseren.

Auteur: Sven Santegoeds

Sven is communicatie medewerker bij New Venture. Hij is het aanspreekpunt voor Marketplace. Sven ondersteunt New Venture op het gebied van Communicatie & Media. Daarnaast studeert hij Communication and Multimediadesign aan de Hanzehogeschool Groningen.
020 – 47 03 799 | sven@newventure.nl

Meer nieuws

Terug naar boven Keplar Agency