Vandaag 21 juni markeert de start van de zomer, wat ook betekent dat er weer allerlei festivals aankomen. Oud deelnemer One Nights Tent is deze zomer terug te vinden op enkele festivals waaronder Down the Rabbit Hole en Lowlands. Met als doel om het percentage achtergelaten campingmateriaal flink te verlagen hebben ze een start-up opgezet rond recyclebaar campingmateriaal. Wij spraken founder Devin Malone over hun ontwikkelingen sinds de deelname aan New Venture.

Veel festivalgangers hebben geen interesse in het kopen van een dure tent om die vervolgens in smerige staat of kapot weer mee naar huis te nemen. Gefrustreerd door het zien van al het afval wat overblijft na een festival bedacht Devin zich dat hier een oplossing voor moest komen. Daarom ontwierp hij een tent van duurzaam recyclebaar plastic.

Duurzaam is niet cool

Ondanks dat One Nights Tent een duurzaam product is wordt dit niet zo gecommuniceerd met de festivalgangers. Volgens Devin hangt er nog een negatief stigma rond de term duurzaamheid: “Mensen denken bij duurzaamheid vaak dat ze te veel betalen, dat het een marketinghype is of dat het alleen is voor mensen waarvan de hele lifestyle om duurzaamheid draait.” Voor Devin ligt de focus daarom op het leveren van een mooie ervaring in plaats van alleen een product. Festivalgangers kunnen online de tent bestellen en deze op het festivalterrein ophalen. Zo wordt het voor festivalgangers ook aantrekkelijker om met de trein te reizen in plaats van met de auto. Na gebruik van de tent kun je er voor kiezen deze te bewaren of terug te brengen naar de stand van One Nights Tent waar je er een vergoeding voor krijgt. Uiteindelijk wordt de tent gerecycled door One Nights Tent.

Voor de toekomst heeft One Nights Tent ambitieuze doelen, zoals internationaal marktleider worden in kampeerartikelen voor festivals. Zo hebben ze naast de tent ook al een recyclebare slaapmat en slaapzak. Inmiddels werken ze al samen met festival gigant ID&T, een bedrijf met globale merken zoals Mysteryland.

Vallen en opstaan

Devin merkt op dat er tijdens het groeien van zijn start-up ook waardevolle lessen zijn geleerd door fouten te maken. “Toen we geld wonnen bij New Venture en andere instanties was het erg makkelijk om dit uit te geven. Er zijn uitgaven geweest waarvan ik wou dat ik ze terug kon nemen. Nu dat ik zelf omzet draai ben ik veel bewuster bezig met het uitgeven van geld.” Ook werd er in een vroeg stadium al direct begonnen met het hanteren van een ingewikkelde BV structuur. Dit bleek echter helemaal niet nodig en maakte zaken onnodig gecompliceerd. “It’s better to keep it simple while you can”.

Crowdfunding

In juli lanceert One Nights Tent een crowdfunding campagne op doorgaan.nl met een doel van 10.000 euro. Hiermee gaan zij de productie opschalen. Backers krijgen in ruil voor hun steun aan de crowdfundcampagne een tent. Voor de mensen met een strak budget die ook willen steunen hebben ze iets creatiefs bedacht. Voor twee euro kun je ze al steunen en uiteindelijk gaan ze voor elke donatie van twee euro een slok bier nemen via een livestream.

Wil je op de hoogte blijven van de aankomende crowdfunding campagne van One Nights Tent volg ze dan op Facebook.

Auteur: Sven Santegoeds

Sven is communicatie medewerker bij New Venture. Hij is het aanspreekpunt voor Marketplace. Sven ondersteunt New Venture op het gebied van Communicatie & Media. Daarnaast studeert hij Communication and Multimediadesign aan de Hanzehogeschool Groningen.
020 – 47 03 799 | sven@newventure.nl

Meer nieuws

Terug naar boven Keplar Agency