New-Venture-2015_FinaleFoto_web

Active Cues is vandaag gekozen als meest innovatieve start-up van Nederland en beloond met € 25.000,-. Bedrijfsoorcheck en PowerWindow zijn de runner-ups en verdelen € 10.000,-. De prijzen worden uitgereikt door New Venture op het hoofdkantoor van ABN AMRO in Amsterdam. De winnaars wisten een jury van gerenommeerde ondernemers en investeerders te overtuigen van de potentie van hun idee en lieten 7 medefinalisten en in totaal meer dan 300 deelnemende teams achter zich. Safe Driving Insights werd gekozen als meest innovatieve oplossing op het gebied van duurzame mobiliteit en Wolk Company sleepte de titel van beste medisch technische innovatie binnen.

De winnaars

De absolute winnaar Active Cues heeft een concept ontwikkeld dat door middel van interactieve animaties fysieke en sociale activiteit bij dementiepatiënten stimuleert. De animaties worden op een tafel geprojecteerd en reageren op beweging. Het bedrijf komt hiermee met een breed toepasbare oplossing voor een maatschappelijk probleem binnen een steeds groter wordende doelgroep. Runner-up Bedrijfsoorcheck is een online hoortest voor werknemers die in lawaai werken, ontwikkeld door de Nationale Hoorstichting, AMC en LUMC. Waar veel non-profit organisaties momenteel bezig zijn om zichzelf te commercialiseren, is Bedrijfsoorcheck de eerste die dit goed op de rit heeft. PowerWindow heeft een bestaande technologische oplossing om weten te zetten naar een product met een enorm marktperspectief. Het bedrijf ontwikkelt energieopwekkende ramen waarmee ze de nieuwbouwmarkt en de renovatie van commerciële gebouwen op revolutionaire wijze energieneutraal willen maken. Ondanks hun diversiteit hebben de winnaars één essentieel kenmerk gemeen; impact. “De winnende concepten van dit jaar zijn schaalbaar, goed te exporteren en bieden o.a. oplossingen voor actuele maatschappelijke problemen binnen de gezondheidszorg en de duurzame energievoorziening”, aldus juryvoorzitter Maurice Beckand Verwee.

Safe Driving Insights, winnaar van de ANWB Duurzame Mobiliteitsprijs van € 10.000,-, gebruikt hoogwaardige sensoren om organisaties en hun werknemers inzicht te geven in hun rijgedrag. Hierdoor kunnen gevaarlijke verkeerssituaties worden voorkomen en wordt het aantal verkeersongevallen gereduceerd. Wolk Company neemt de MedTech Innovatieprijs van € 5.000,- in ontvangst voor hun innovatieve oplossing voor het voorkomen van heupfracturen bij ouderen; de airbagriem. Deze prijs wordt aangeboden in samenwerking met het FME Cluster Life Sciences & Health en Holland HealthTech.

Over New Venture

Het programma van New Venture wordt jaarlijks georganiseerd om innovatieve start-ups te helpen met het vertalen van hun idee naar een gezond businessmodel. New Venture en haar deelnemers worden hierbij belangeloos ondersteund door het Ministerie van Economische Zaken en de top van het Nederlandse bedrijfsleven. Deelnemers van New Venture komen uit alle sectoren en kenmerken zich door een hoog innovatief karakter, hun grote impact en potentiële groeimogelijkheden. In de afgelopen 16 jaar zijn meer dan 1.700 bedrijven succesvol gestart die hebben deelgenomen aan het programma. Gezamenlijk genereren ze meer dan een miljard euro omzet en hebben ze ca. 20.000 directe en indirecte banen gecreëerd.

Partners New Venture: ABN AMRO, Aegon, ANWB, Boer & Croon, de Baak, D.E MASTER BLENDERS 1753, Dinalog, Guru Tests, McKinsey & Company, Ministerie van Economische Zaken, MSL Group, Randstad, Sligro Food Group, Spaces, Telegraaf Media Groep, THNK, Topsector Chemie, Turner, Tusch, VNO-NCW en VODW. 

New Venture Winnaars

Active Cues, Bedrijfsoorcheck, PowerWindow

Winnaar ANWB Duurzame Mobiliteitsprijs

Safe Driving Insights

Winnaar MedTech Innovatieprijs

Wolk Company

Download persbericht

Meer nieuws

Terug naar boven Keplar Agency