Wat zijn succesfactoren voor startende ondernemers? Wat is de optimale teamsamenstelling? En hoe dien ik mijn netwerk in te zetten om succesvol te zijn? De Erasmus Universiteit (RSM) en de Vrije Universiteit (VU) onderzoeken jaarlijks wat de succesfactoren zijn van de ondernemers die zich bij New Venture aanmelden. Alleen al dit jaar hebben meer dan 100 start-ups met het onderzoek meegedaan. 

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat diversiteit een positief effect heeft op de prestaties van het team. Verder blijkt dat passie voor ondernemerschap zowel positief als negatief kan uitpakken, afhankelijk van de mate van onzekerheid die ondernemers ervaren. Naast passie is ook gekeken naar het netwerkgedrag van ondernemers en de mate van alertheid voor nieuwe kansen.

Om alert te blijven op ontwikkelingen en kansen, speelt het netwerkgedrag van ondernemers een grote rol. Zowel het verbreden van je netwerk, als het verbeteren van relaties met bestaande contacten zijn bepalend voor je prestaties. Door je netwerk uit te breiden wordt vooral informatie verzameld. Tevens komt naar voren dat een verdieping van het netwerk helpt bij het leggen van verbanden en het inschatten van mogelijke kansen. Het verdiepen van het netwerk heeft een positieve invloed op zowel het zoeken naar informatie, het leggen van verbanden en het evalueren van mogelijke kansen.

De resultaten zijn samengevat in onderstaande infographic ‘succesfactoren ondernemerschap’ (klik op afbeelding voor een grotere weergave).

infographic-klein

 

Meer nieuws

Terug naar boven Keplar Agency