ReSnap

Oud-winnaar ReSnap timmert hard aan de weg met hun dienst voor automatisch gegenereerde fotoboeken op basis van onder andere fotoherkenning. Begin dit jaar hebben ze een investering van 450.000 dollar opgehaald en in september gaan ze live met een nieuwe versie van hun online software. Waar het eerst alleen mogelijk was om fotoboeken te laten samenstellen op basis van een social media account zoals Facebook of Instragram, kun je dit met de nieuwe software ook laten doen met foto’s op een PC. We spraken met mede-oprichter Thomas Beguin over de ups en downs gedurende deze spannende periode.

ReSnap wordt gerund door vier ondernemers. Het idee voor ReSnap ontstond uit eigen frustratie wanneer ze zelf een fotoboek wilden samenstellen. “Dat je denkt even snel een fotoboek te maken van je vakantie en vervolgens 3 dagen vloekend achter je computer zit” aldus Thomas. De jonge ondernemers waren ervan overtuigd dat dit met behulp van ICT makkelijker moest kunnen. In 2013 gingen ze het avontuur aan.

Yin en Yang

De voorbereiding voor de lancering van de nieuwe software in september loopt volgens Thomas op schema. “Hoewel zo’n systeem natuurlijk nooit helemaal af is zijn we ervan overtuigd dat we in september live kunnen gaan met een versie waar we trots op zijn”. De grootste uitdaging is het vinden van een goede balans tussen de technische en commerciële belangen. Waar techneuten lang kunnen blijven hangen in de ontwikkelfase willen marketeers vaak snel naar de markt. Dit spanningsveld vertaalt zich direct door naar het managementteam dat bestaat uit twee commerciële mannen en twee developers. De sleutel tot een goede wisselwerking zit hem in het doorgronden van elkaars persoonlijkheden. “Binnen een team heb je te maken met dominante en minder dominante persoonlijkheden en intro- en extraverte types. Het is zaak dit goed van jezelf en elkaar te weten en de manier van samenwerken hierop aan te passen”.

De boer op

Het lijkt allemaal voor de wind te gaan, maar een beetje ondernemer leert het meest van zijn stomste fouten. Zo was het bij het eerste fotoboek dat ReSnap lanceerde niet mogelijk om foto’s te wijzigen of te veranderen; de maker moest het doen met de selectie van ReSnap en had zelf geen inspraak. Dit stuitte op weerstand bij de gebruikers. Gelukkig konden ze dit vrij snel herstellen en was het meteen ook een belangrijk leermoment. “Soms blijf je te lang hangen in interne discussies over kleine functionaliteiten, terwijl je juist live moet gaan en de gebruiker moet laten beslissen wat zij prettig vinden werken.” Niet te lang wachten en tijdig naar buiten met een Mininum Viable Product is dan ook het advies voor mede-ondernemers.

Domineren

De jonge ondernemers hebben grootse ambities. Op korte termijn zijn ze druk bezig met het opzetten van partnerships met grote organisaties, bijvoorbeeld binnen de toeristenbranche. En over vijf jaar? Dan willen ze marktleider zijn op het gebied van geautomatiseerde fotoboeken. In ieder geval in Nederland maar het liefst ook in Duitsland en de Verenigde Staten, twee grote markten binnen deze sector.

Auteur: Marjolijn Hulshof-van Bilderbeek

Marjolijn is Marketing Manager bij New Venture. Ze is o.a. het aanspreekpunt voor deelnemers, journalisten en marketing- & communicatie gerelateerde onderwerpen.
marjolijn@newventure.nl | 06-432 692 84

Meer nieuws

Terug naar boven Keplar Agency