new-venture-doen[s]topper

Met trots kondigen wij de lancering van de DOEN Energie[s]topper aan, een nationale competitie voor ondernemers met innovatieve initiatieven op het gebied van energiebesparing. De hoofdprijs is 100.000 euro waarmee de winnaar zijn of haar product of dienst verder kan ontwikkelen. Vanaf vandaag kunnen toppers op het gebied van energiebesparing zich inschrijven via de website van de Doen Energie[s]topper. Tijdens de finale op 10 maart 2016 wordt de winnaar bekend gemaakt.

Energiebesparing blijft ver achter

Aanleiding voor de competitie is een recent onderzoek naar de impact van de duurzame energie initiatieven die Stichting DOEN ondersteunt, waaruit blijkt dat vernieuwing op het gebied van energiebesparing ver achter blijft. Met de DOEN Energie[s]topper wil Stichting DOEN ondernemers en bestaande bedrijven inspireren en innovatie in de energiebesparingssector stimuleren.

Nina Tellegen, Algemeen directeur van Stichting DOEN: “Energiebesparing is een belangrijk onderdeel van de overgang naar duurzame energievoorziening. Wat je niet gebruikt hoef je ook niet op te wekken. Met deze competitie willen we creatieve ondernemers inspireren en innovatie in de energiebesparingssector stimuleren. Met de prijs, 100.000 euro, geven we een substantiële bijdrage aan de ontwikkeling van producten en/of diensten en hun marktintroductie. Dit maakt het naar verwachting makkelijker voor andere financiers om ook in te stappen.”

Zero Heroes

Voor de DOEN Energie[s]topper kunnen zogenaamde ‘zero heroes’ zich aanmelden: voorlopers op het gebied van energiebesparing en aanbieders van eenvoudig toepasbare producten of diensten in Nederland, die het consumenten en bedrijven makkelijk maken om energie te besparen. Als succesvol voorbeeld noemt Stichting DOEN het bedrijf Nederland Isoleert, het grootste isolatiebedrijf in de particuliere sector. Dit bedrijf helpt huizenbezitters met energie besparen door hele straten tegelijk tegen een betaalbare prijs te isoleren. Ben of ken jij een zero hero? Meld je dan aan of tip deze DOEN Energie[s]topper!

Verloop competitie

Geïnteresseerde initiatieven kunnen tot en met 7 januari hun business concept inleveren via www.doenenergiestopper.nl. Direct daarna selecteert de pre-jury vijf finalisten. Via New Venture krijgen zij coaching op maat en worden ze voorbereid op de finale op 10 maart. Daar zullen ze hun plannen pitchen voor een vakkundige jury. De winnaar van deze pitch wint 100.000 euro om zijn of haar idee verder te ontwikkelen.

Stichting DOEN & het onderzoek

Met de bijdrage van de Nationale Postcode Loterij ondersteunt Stichting DOEN al ruim tien jaar initiatieven in binnen- en buitenland op het gebied van duurzame energie. Doel daarvan is de CO2-uitstoot terug te dringen en daarmee verdere klimaatverandering tegen te gaan. Onderzoeksbureau Ecorys onderzocht in 2015 de impact van 67 initiatieven die de afgelopen tien jaar werden ondersteund. Uit de studie blijkt dat wereldwijd zo’n 635.000 huishoudens via door DOEN ondersteunde initiatieven toegang kregen tot duurzame energie. In een periode van vijf jaar werd hiermee een CO2-besparing van meer dan 1,5 miljoen ton behaald (zie ook: www.doen.nl/duurzameenergie). Op het gebied van energiebesparing valt echter nog een wereld te winnen.

New Venture

New Venture neemt de organisatie van de competitie op zich. Al meer dan zestien jaar helpt New Venture, als stichting opgericht door het Ministerie van Economische Zaken en McKinsey & Company, innovatieve start-ups met het vertalen van hun idee naar een gezond business model. In deze periode heeft New Venture meer dan 7.000 teams begeleid en zijn er door succesvolle starters na hun deelname meer dan 21.000 nieuwe arbeidsplaatsen ontwikkeld.

Meer nieuws

Terug naar boven Keplar Agency