Een bedrijfsplan maken? Lees hier alles omtrent dit onderwerp!

Start jij binnenkort met je onderneming en moet je een bedrijfsplan maken? Op deze pagina zullen we kort stilstaan bij de belangrijkste punten als het gaat om een bedrijfsplan maken. In dit artikel zullen we kort stilstaan bij een tiental tips die ervoor zorgen dat jij een succesvol bedrijfsplan zult neerzetten. Mocht jij echter ondersteuning nodig hebben bij het maken van een bedrijfsplan, dan kun je altijd contact met ons opnemen. Onze specialisten helpen je graag verder bij het maken van een goed bedrijfsplan zodat jij jouw gewenste doelen kunt behalen met het bedrijfsplan.

Als eerst, wat is een bedrijfsplan?

Een bedrijfsplan wordt in vakjargon ook wel een bedrijfsplan of businessplan genoemd. In het bedrijfsplan beschrijf je voornamelijk jouw toekomstige bedrijfsdoelen en benoem je ook de activiteiten die je gaat uitvoeren met jouw toekomstige onderneming. Door het opstellen van een bedrijfsplan kun je jouw ambities concreet maken en overzien wat de resultaten kunnen zijn in de toekomst. 

Een bedrijfsplan is een krachtig instrument voor iedere onderneming ongeacht de fase waar hij/zij in verkeerd. Het geeft je namelijk inzicht in het te voeren beleid. Zo kan een bedrijfsplan je perfect helpen om doelen in kaart te brengen zodat je deze kunt bewaken. Ben jij benieuwd naar hoe een bedrijfsplan er in realiteit uit ziet? Online kun je diverse voorbeelden downloaden waardoor je een goed beeld krijgt van hoe een bedrijfsplan precies in zijn werking gaat en wat het is.

Waarom een bedrijfsplan?

Voor startende ondernemers is het aan te raden om een bedrijfsplan te gaan schrijven. Hiermee krijg je meer grip krijgt op je onderneming. Zo kun je met een bedrijfsplan jezelf dwingen om na te denken over alle onderdelen op het gebied van ondernemen. Zo kijk je bijvoorbeeld naar de volgende vragen:

  • Wat gaat je bedrijf precies doen?
  • Welke activiteiten ga je daarvoor ondernemen?
  • Wat heb je nodig om de opgestelde doelen te gaan vervullen?
  • Hoe ga je alles in werkelijkheid uitvoeren?

Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat als je het plan blijft gebruiken om aan je business te werken je de groei van je bedrijf kan blijven stimuleren. Zo is uit recente onderzoeken gebleken dat ruim 30 procent groei van je onderneming gerealiseerd kan worden als je aan een bedrijfsplan vast blijft houden. Kortom, zeker een aanrader!

Is een bedrijfsplan verplicht?

Het opstellen van een ondernemingsplan is niet verplicht. Heb jij voor je startende ondernemer start kapitaal nodig? In dat geval is het noodzakelijk om een bedrijfsplan te hebben. Zonder een goed onderbouwd financieel onderdeel in de bedrijfsplan kom je namelijk niet in aanmerking voor financieringen. Ben jij zelf niet in staat om een bedrijfsplan te gaan schrijven? Lees dan hieronder de 10 stappen die je inzicht geven in het schrijven van een goed bedrijfsplan.

De 10 stappen van een bedrijfsplan

Ben jij overtuigd van de toegevoegde waarde en wil jij starten met het maken van een bedrijfsplan? Hieronder lees je de 10 tips voor het opzetten van een bedrijfsplan. Door het toepassen van deze tien tips vergroot jij de kans bij het aanvragen van een financiële lening of verhoog jij het succes van jouw onderneming. Toch nog hulp nodig na het lezen van deze 10 stappen? Geen probleem! Onze specialisten helpen je graag verder bij het opstellen van een bedrijfsplan.

Stap 1: Doel van de onderneming

Het eerste wat je moet doen bij een businessplan is het aandacht trekken van de lezer die het plan gaat lezen. Het is goed om in de eerste alinea je bedrijfsdoel te omschrijven. Hiermee geef je namelijk de potentiële lezer een goede omschrijving van je onderneming. Hierbij is het ook goed om aanvullende informatie te vermelden zoals wie de oprichters zijn en wanneer je het gaat opstarten.

Ga dus op de eerste pagina niet in op vragen zoals hoe en waarom. Later in je bedrijfsplan worden deze onderdelen nog nader toegelicht. Het hoofddoel van de eerste pagina is om interesse van de lezer te trekken. Heb jij het plan nodig voor een financiering? Over het algemeen hebben banken en investeerders geen tijd om uitgebreid het hele bedrijfsplan door te nemen. Des te concreter het ondernemingsplan is des te groter de kans is dat het plan aandachtig wordt bekeken. Qua lengte is het ideale businessplan zo’n twintig pagina’s groot. Probeer dit ook als vuistregel te hanteren. Heb jij echter meer pagina’s, dan is dit natuurlijk niet erg.

Stap 2: Het vinden van klanten

In het tweede onderdeel van het bedrijfsplan beschrijf je de huidige situatie van je toekomstige klanten en opdrachtgevers. Tegen welke potentiële problemen kun je aanlopen? Hoe gaan jouw potentiële klanten hiermee om? Deze vragen dien je tevens altijd goed te onderbouwen met behulp van statistieken. Hiervoor kun je het CBS raadplegen. Het CBS heeft namelijk goede informatie ter beschikking. Daarbij is het ook mogelijk om cijfers en trends te gebruiken van de Rabobank. Zo krijg je een goed beeld van de kansen, bedreigingen en perspectieven van jouw branche. 

Stap 3: Het leveren van toegevoegde waarde

Zoals de titel al aangeeft, is het goed om in de volgende stap stil te staan bij jouw product en/of dienst. Hierbij is het goed om stil te staan bij wat de toevoeging is voor de klant. Wat ga je bijvoorbeeld doen om deze klanten en/of opdrachtgevers een goed alternatief aan te bieden? En is het financieel haalbaar? In dit hoofdstuk is het van belang om rekening te houden met de volgende zaken:

  • Zorg ervoor dat je alle kwesties helder omschrijft zodat je alles goed hebt omschreven;
  • Ga mogelijke hindernissen en obstakels niet uit de weg;
  • De lezer is net zo goed op de hoogte van de knelpunten. Probeer daarom deze punten te ontkrachten.

Stap 4: De relevantie van je bedrijf

In het vierde onderdeel van het bedrijfsplan gebruik je de aandacht van de lezer om hem ervan te overtuigen dat het een uitstekend moment is om een bedrijf op te gaan richten. Probeer je verhaal te voorzien van accurate gegevens zodat je deze kunt onderbouwen. Hierbij kun je denken aan de ontwikkelingen van de laatste jaren. Vraag jezelf bijvoorbeeld af welke ontwikkelingen jouw onderneming nu juist relevant maken. Op het internet kun je diverse bronnen raadplegen die je inzicht geven in de relevantie van je onderneming.

Stap 5: Het maken van een marktonderzoek

Een bedrijfsplan is niet compleet zonder het uitvoeren van een goed marktonderzoek. Om deze reden is het als vijfde stap noodzakelijk om een marktonderzoek uit te gaan voeren. Door dit marktonderzoek zie je direct hoe de huidige markt in elkaar zit en wat je te wachten staat als startende ondernemers.

Naast dat een marktonderzoek van belang is voor jezelf willen potentiële investeerders net als jouw toekomstige klanten overtuigd zijn van de toegevoegde waarde van jouw product en/of dienst. Het maken van een marktonderzoek kan je helpen om meer inzicht te krijgen in de markt. Met een marktonderzoek kun je de marketingmix samen stellen waardoor je een duidelijk profiel van de doelgroep schetst. Naast het opstellen van een marketingplan is het ook altijd goed om een SWOT-analyse te maken. Hierdoor krijg je direct inzicht in de kansen, bedreigingen, sterke en zwakke punten van je onderneming.

Stap 6: Het maken van een concurrentieonderzoek

Als je een marktonderzoek hebt uitgevoerd is de volgende stam om diverse bedrijven in jouw regio te analyseren die in dezelfde branche werkzaam zijn van jouw onderneming. Hierbij leg in dit onderdeel vast welke bedrijven in een straal van 20 kilometer actief zijn. Naast de bedrijven die actief zijn in jouw straal is het bij de uitgebreidere variant goed om alle bedrijven in dezelfde branche te omschrijven. Probeer daarbij ook direct te ontkrachten waarom jouw bedrijf beter is dan jouw concurrenten.

Stap 7: Product of dienst

In de volgende fase van je bedrijfsplan is het goed om meer te gaan vertellen over je product en/of dienst die je wilt gaan aanbieden. Een aantal zaken die je in dit hoofdstuk zeker dient te benoemen zijn:

  • Het doel van de producten en/of diensten;
  • Hoe de betreffende producten worden gemaakt;
  • Specificaties van producten;
  • Samenstelling van diensten;
  • Additionele informatie die van belang zijn voor consumenten om een bepaald product en/of dienst aan te doen schaffen.

Stap 8: Business Model

Als je de producten en/of diensten inzichtelijk hebt, is het omschrijven van een business model een stap die je verder gaat brengen. In de business model worden de belangrijkste onderdelen van een bedrijf beschreven. Onderdelen die je in een dergelijk business model kunt verwachten zijn bijvoorbeeld:

  • De verwachte omzet;
  • De prijs;
  • De potentiële klanten en doelgroepen die aangesproken worden;
  • De maximale omvang van een opdracht die je aan kunt nemen;
  • Het verkoopmodel.

Veel mensen vinden het lastig om dit in kaar te brengen. Herken jij jezelf hierin? Dan is het aan te raden om te kijken naar het Business Model Canvas. Het Business Model Canvas is een manier waardoor je alle punten visueel in een schema kunt neerzetten. Ben jij benieuwd naar de 9 bouwstenen van het Business Model Canvas? Dan kun je deze eenvoudig online raadplegen zodat je een goed beeld hebt van de mogelijkheden. Daarnaast kun je ook altijd onze website raadplegen voor additionele informatie omtrent dit onderwerp.

Stap 9: De rechtsvorm bepalen

Als startende ondernemer is het goed om te kijken in welke rechtsvorm je wilt gaan starten. Over het algemeen kiezen startende ondernemers voor een eenmanszaak als rechtsvorm. Hierbij hoef je alleen je onderneming in te schrijven bij de Kamer van Koophandel met de daarbij behorende gegevens.

Wil jij echter met meerdere mensen een onderneming starten? Dan is het verstandig om te kiezen voor een vennootschap onder firma. Hierbij is het verstandig om afspraken op papier vast te leggen. Zo dien je bijvoorbeeld vast te leggen:

  • Wie de oprichters zijn;
  • Wie verantwoordelijk zijn voor de bedrijfsvoering van de onderneming;
  • Wie onderdeel vormt van de directie of raad van bestuur;
  • Wat de winstverhouding is.

Het vastleggen van afspraken die gaan over de vennootschap onder firma worden vaak vastgelegd in een VOF-contract. Deze kun je zelf of door een specialist laten opstellen.

Wil jij echter het risico van het ondernemen beperken? Dan is het goed om te kijken naar de mogelijkheden van een besloten vennootschap. Let op, het is pas aan te raden om voor een besloten vennootschap te kiezen als je hoge omzetten zult behalen. Start jij net met ondernemen? Dan is het niet aan te raden om voor deze rechtsvorm te kiezen. Wil jij zeker weten dat je de juiste rechtsvorm kiest? Neem dan gerust contact met ons op. Onze fiscale specialisten kijken graag met je mee zodat je de juiste keuze zult maken.

Stap 10: Financiële gegevens

Tot slot is het aan te raden om in je bedrijfsplan ook aandacht te besteden aan financiële gegevens. Dit onderdeel is van belang voor externe financierders. Als we kijken naar financiële gegevens kunnen we het beste denken aan:

  • Het maken van een realistische inschatting van de kasstroom;
  • Het maken van een winst-en-verliesrekening met daarbij een forecast;
  • De balans met daarbij een forecast;
  • Wat jij de potentiële investeerder kunt bieden;
  • Wanneer jij verwacht het break-even punt te bereiken.

Zoals je wellicht kunt verwachten is dit onderdeel erg complex als je geen verstand hebt van cijfers. Is dit het geval? Dan is het zeker aan te raden om een boekhouder of een administratiekantoor in te schakelen. Hierdoor kan een specialist met je meekijken waardoor je zeker weet dat je geen verkeerde keuzes zult maken. Het zou immers zonde zijn als een investeerder niet met je door wilt gaan omdat de financiële gegevens niet realistisch zijn bepaald.

Deel deze pagina

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Fiscaal

De basis van de Tozo

Het kan voorkomen dat jij als zelfstandige ondernemer in de financiële problemen komt door de coronacrisis. Hierbij heeft de overheid de zogenoemde Tozo-regeling in het

Duurzaam ondernemen

Tips voor MVO als startende ondernemer

In eerste instantie lijkt een MVO-beleid alleen geschikt voor grote organisaties, maar ook startende ondernemers zijn in staat om duurzaam te kunnen ondernemen. Zo kun