Als je een bedrijf gaat beginnen is het goed om aandacht te besteden aan het bedenken van een bedrijfsnaam. Maar hoe kun je een creatieve en geschikte bedrijfsnaam bedenken? Op deze pagina zullen we stilstaan bij een aantal tips waar je rekening mee kunt houden als je op zoek gaat naar de ideale bedrijfsnaam voor jouw toekomstige onderneming onderneming.
Tip 1: Het kiezen van een bedrijfsnaam
Het kiezen van een bedrijfsnaam is voor altijd. Handelsnamen zijn namen die gekoppeld zijn aan de bedrijfsnaam. Deze handelsnamen kunnen in de loop der jaren wijzigen, maar is zeker niet aan te raden. Door het veranderen van de handelsnaam kunnen zowel bestaande als potentiële klanten in de war raken waardoor jouw vergaarde naamsbekendheid kwijt kunt raken en dat is erg zonde.
Tip: Besluit niet op de dag voor de inschrijving van de Kamer van Koophandel om een naam te bedenken. Neem hier ruim de tijd voor. Het advies is om drie namen op te schrijven die volgens jou interessant zijn. Mocht jouw naam niet beschikbaar zijn, dan heb je altijd nog een back-up.
Leidt jouw brainstorm tot geen leuke naam? Dan kun je altijd het internet raadplegen voor inspiratie. Op het internet zijn diverse inspiratiebronnen en tools beschikbaar. Deze tools geven jou inzicht in potentiële namen waardoor jij zeker zult gaan slagen.
Als jij denkt de juiste namen te hebben gevonden is het tot slot ook altijd goed om tijd te besteden aan het controleren of de namen niet te dicht in de buurt komt van bestaande concurrenten. Dit is namelijk in strijd met de regels waardoor je potentieel jouw toekomstige bedrijfsnaam niet mag gebruiken. Hierover lees je meer in tip 6.
Tip 2: Het kiezen van een duidelijke naam
Een bedrijfsnaam is van essentieel belang voor het drijven van een onderneming. Als je geen duidelijke naam hebt, zijn potentiële klanten in staat om eerder naar je concurrenten te gaan. Wellicht vraag je jezelf af hoe dit mogelijk is. Hieronder hebben we dit omschreven in de vorm van een voorbeeld.
Voorbeeld: De bedrijfsnaam van een boekenwinkel is Rita’s Boekwinkel. Hier is dus geen twijfel over mogelijk dat mensen hier terecht kunnen om boeken te kopen. Verkoop jij boeken en is je bedrijfsnaam Rita’s handel, dan is het lastig om te bepalen wat er precies verkocht wordt. Potentiële klanten zijn in staat om verder op zoek te gaan naar een echte “boekenhandel”.
Let op, Dit is per branche verschillend. Een fris en jong marketingbureau kan een originele insteek hebben die net een uitzondering is op de hoofdregel. Het is voor fysieke producten en dienstverlening meer gebruikelijk om de branche in de naam te verwerken. Denk maar bijvoorbeeld aan Fietsenwinkeltje De Spaak.
Tip 3: Maak je naam onderscheidend
Voor het bedenken van bedrijfsnamen zijn er wettelijke eisen gesteld waar je aan dient te voldoen. In eerste instantie moet een naam in voldoende mate onderscheidend zijn van de potentiële concurrenten. Dat betekent dat begrippen zoals Psychotherapeut, Dierenwinkel en Bakkerij niet geaccepteerd worden als bedrijfsnaam omdat deze te algemeen zijn.
Het is echter wel toegestaan om een definitie toe te voegen aan je naam. Zo creëer je duidelijkheid voor je klanten en kun je een eigen naam in een omschrijving toevoegen. Hierbij kun je denken aan:
- Boekenwinkel Rita;
- Psycholoog Timo;
- Bakkerij Anita;
Tip 4: Voorkom misleidingen
Een ander belangrijke voorwaarden voor het bedenken van een bedrijfsnaam is dat de gekozen bedrijfsnaam niet verwarrend of misleidend mag zijn. Zo is het bijvoorbeeld niet toegestaan om de letters bv te gebruiken als jouw onderneming in de vorm van een eenmanszaak of vennootschap onder firma wordt gedreven. Dit leidt tot verwarring bij bijvoorbeeld crediteuren waardoor het niet is toegestaan.
Ook mag je niet een bedrijfsnaam van een concurrent in je naam te verwerken. Ben jij bijvoorbeeld een concurrent van IKEA? Dan mag je niet IKEAMeubels als bedrijfsnaam voeren. Hierdoor associeer je jouw toekomstige onderneming teveel met een ander bedrijf. Hier zijn echter uitzonderingen op. Deze lees je in tip 5.
Tip 5: Respecteer bestaande merken
Jouw toekomstige bedrijfsnaam mag niet in strijd zijn met bestaande merken en handelsnamen. Houdt dus altijd rekening met de aard van je onderneming en het gebied waarin je werkzaam wilt zijn.
Voorbeeld: Wil jij je spel Jumbo gaan noemen? Dan zal dit gezien de regels niet goedgekeurd worden. Jumbo is namelijk een bekende supermarkt wat tot verwarring kan leiden. Kijk daarom altijd voordat je besluit een bedrijfsnaam te gaan gebruiken naar de potentiële concurrenten.
Dit hoeft niet altijd een probleem te zijn. Wil jij jouw snackbar het Frietje noemen? Maar kom jij erachter dat er al een andere snackbar met die naam bestaat in Nederland? Geen probleem. Het is namelijk mogelijk om dezelfde bedrijfsnaam te voeren als de afstand tussen de bestaande vestigingen voldoende is waarbij aannemelijk gemaakt kan worden dat de afstand groot genoeg is zodat potentiële klanten zich niet vergissen.
Tip 6: Voer altijd een controle uit
Wil jij weten of je jouw gekozen bedrijfsnaam mag gebruiken? Dan is het altijd goed om een controle uit te voeren. Je kunt je bedrijfsnaam eenvoudig controleren bij de Kamer van Koophandel en het Benelux-bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE).
Ben je overtuigd dat je de ideale bedrijfsnaam hebt gevonden? In dat geval is het goed om na de registratie in de Kamer van Koophandel ook het recht om dezelfde bedrijfsnaam als merk te deponeren bij het BBIE. Let op, het registeren van een bedrijfsnaam bij het BBIE is niet altijd kosteloos.
Daarnaast is het ook aan te raden om de beschikbaarheid van domeinnamen te controleren. Na het aanmelden van een bedrijfsnaam kan een website niet ontbreken. Een domeinnaam is van essentieel belang in de branding. Je kunt de controle van een domeinnaam zelf uitvoeren op de website van SIDN. Hierbij kun je de gewenste domeinnaam invoeren en vervolgens krijg je een overzicht met de beschikbaarheid en wie eventueel die huidige eigenaar is.
Tip 7: Tot slot vraag advies
Heb jij een bedrijfsnaam op het oog die je volledig op beschikbaarheid hebt gecontroleerd? Dan is het verstandig om je potentiële bedrijfsnaam vast te leggen. Voordat je dit doet is het ook aan te raden om je bedrijfsnaam aan je vrienden en familie te vertellen. Jij bent namelijk overtuigd van een goede naam, maar de mening van mensen in je directe omgeving kunnen je een ander beeld geven. Probeer daarom altijd voordat je een beslissing neemt advies in te winnen van andere.