Inschrijven bij de KVK? Let op deze punten

Ben jij van plan om op korte termijn een eigen bedrijf op te gaan starten? Je kunt jouw bedrijf eenvoudig inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Het inschrijven van de onderneming kost eenmalig 51,30 euro. Daarnaast hoef je jouw toekomstige onderneming niet apart in te schrijven bij de Belastingdienst. Dit gebeurt volledig automatisch zodra je jouw bedrijf hebt ingeschreven in de Kamer van Koophandel waardoor administratieve handelingen beperkt worden.

Bij het inschrijven van een bedrijf komt meer kijken dan men in eerste instantie denkt. Om je een goed beeld te geven waar je allemaal rekening mee dient te houden als je besluit om je bedrijf in te gaan schrijven, zullen we in dit artikel aandacht besteden aan een aantal belangrijke punten. Hierdoor kom je niet voor verrassingen te staan als je besluit je bedrijf in te schrijven in de Kamer van Koophandel.

Moet ik mezelf wel inschrijven?

Het inschrijven bij de Kamer van Koophandel is alleen noodzakelijk als je echt als ondernemer kwalificeert. Volgens de Kamer van Koophandel ben je een ondernemer als je zelfstandig goederen en/of diensten levert met als doel winst maken. Ben jij benieuwd welke criteria noodzakelijk zijn om te kwalificeren zijnde een ondernemer? Op onze website kun je een aanvullend artikel vinden over de kwalificatie van een ondernemer. 

Zodra je jezelf hebt ingeschreven bij de Kamer van Koophandel worden jouw basisgegevens automatisch naar de Belastingdienst verstuurd. Hierdoor hoef jij niet twee keer je bedrijf aan te melden. De Belastingdienst zal jouw onderneming kwalificeren als een btw-ondernemer waardoor je een omzetbelastingnummer en btw-identificatienummer krijgt. Bij deze kwalificatie wordt je tevens ook direct belastingplichtige voor de Inkomstenbelasting.

De 5 gouden tips voordat je besluit jezelf in te schrijven

Voordat je besluit om een afspraak te maken bij de Kamer van Koophandel is het goed om van tevoren een aantal zaken op een rijtje te zetten. Om je hierbij te helpen zullen we hieronder kort stilstaan bij de belangrijkste punten waar je rekening mee dient te houden als je jouw onderneming wilt gaan inschrijven in de Kamer van Koophandel. Hierdoor kom je niet onverwachts voor verrassingen te staan tijdens het inschrijven van jouw toekomstige onderneming.

Tip 1: Het bedenken van een goede bedrijfsnaam

Als je een onderneming wilt inschrijven is het noodzakelijk om een bedrijfsnaam te hebben. Een bedrijfsnaam dient tevens aan een aantal voorwaarden te voldoen. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld:

  • Een bedrijfsnaam mag geen verkeerde indruk wekken;
  • Geen gebruik maken van merknamen die reeds worden gebruikt;
  • Voorkomen van verwarring met andere handelsnamen;
  • De volgende tekens mogen niet gebruikt worden: ( ) ? ! * # / 

Tip 2: Kies vooraf de rechtsvorm

Bij het kiezen van een onderneming is het kiezen van de rechtsvorm noodzakelijk. De eenmanszaak, vennootschap onder firma of een besloten vennootschap zijn rechtsvormen die enorm populair zijn. Welke rechtsvorm het best bij jouw past is afhankelijk van jouw wensen. Hierbij zijn thema’s zoals fiscale voordeligheid en de aansprakelijkheid bepalend in het kiezen van de juiste rechtsvorm. Ben jij benieuwd welke rechtsvormen er allemaal zijn? Ga dan naar onze rechtsvormen pagina en lees direct de mogelijkheden zodat je zeker weet dat je de juiste keuze zult gaan maken.

Tip 3: Controleer de UBO

Bij bepaalde rechtsvormen dien je jezelf ook in te schrijven als uiteindelijk belanghebbende (UBO). Uiteindelijk belanghebbende zijn bijvoorbeeld eigenaren van een onderneming of mensen die zeggenschap hebben binnen een organisatie. UBO staat voor Ultimate Beneficial Owner. Ben jij benieuwd of jij met je rechtsvorm jezelf dient in te schrijven bij de UBO? Ga direct naar onze rechtsvorm pagina en lees direct of jij jezelf in het UBO dient in te schrijven. Voor sommige rechtsvormen is dit namelijk noodzakelijk en verplicht.

Tip 4: Alvast online een afspraak maken

Het definitief maken van een inschrijving van jouw toekomstige onderneming dient fysiek te gebeuren. Ga naar een van de vestigingen van de Kamer van Koophandel. Zonder afspraak kan je de inschrijving van je onderneming niet voltooien. Zodra je jouw onderneming fysiek hebt ingeschreven zul je direct daarna jouw KVK-nummer krijgen. 

Overtuigd en wil jij direct beginnen met jouw onderneming? Maak dan eerst online een afspraak door het inschrijfformulier van de Kamer van Koophandel in te vullen. Hierbij is het aan te raden om de volgende gegevens bij de hand te hebben:

  • Jouw persoonsgegevens;
  • De contactgegevens van jouw nieuwe onderneming;
  • Een omschrijving van jouw toekomstige bedrijfsactiviteiten;
  • In welke branche je wilt gaan beginnen met ondernemen.

Tip 5: Bedrijfspand? Neem gegevens mee

Heb jij reeds een bedrijfspand gehuurd voor jouw onderneming? Neem dan bij het inschrijven van je onderneming de huurovereenkomst of de koopovereenkomst van het zakelijk onroerend goed mee. Mocht je meerdere panden hebben, ook in dat geval is het aan te raden om alle overeenkomsten mee te nemen. Elke vestiging krijgt in dit geval een uniek vestigingsnummer van 12 cijfers.

Wanneer moet je jouw onderneming inschrijven?

Als je jouw onderneming wilt gaan inschrijven is het goed om te weten op welk moment je jouw onderneming dient in te schrijven. Er zijn in totaal drie verschillende momenten waar je jouw onderneming kunt inschrijven in de Kamer van Koophandel. Dit zijn:

  • Een week nadat je bent gestart met jouw eigen onderneming;
  • Een week voordat je begint met het starten van je onderneming;
  • Je kan altijd je onderneming eerder inschrijven, maar de definitieve inschrijving met nummer begint 1 week voor de start van je bedrijf. 

Wat wordt er opgenomen in het Handelsregister?

Als je jouw onderneming hebt ingeschreven, dan komen jouw gegevens in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel te staan. Hierbij komt de volgende bedrijfsinformatie openbaar te staan:

  • Naam en contactgegevens;
  • Het aantal medewerkers dat in dienst is;
  • De vestigingen die de locatie heeft;
  • De tekenbevoegdheden;
  • Eventuele curator in geval van een faillissement

De gegevens van hierboven komen openbaar in een register waardoor iedereen deze gegevens kan raadplegen. Wil jij als startende ondernemer geen reclame krijgen? Dan kun je de non-mailing indicator inschakelen van de Kamer van Koophandel. Hierdoor weet je zeker dat je niet lastig wordt gevallen en dat je met een gerust hart kunt beginnen met je nieuwe onderneming.

Deel deze pagina

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Duurzaam ondernemen

Tips voor MVO als startende ondernemer

In eerste instantie lijkt een MVO-beleid alleen geschikt voor grote organisaties, maar ook startende ondernemers zijn in staat om duurzaam te kunnen ondernemen. Zo kun